Je auto en het kruispunt lossen het voortaan samen wel op

465
Slimme auto van Dynniq communiceert met kruispunt

Zaterdag interviewde BNR Radio Cees de Wijs CEO van Dynniq over smart mobility. Hier onder is een deel van het artikel te lezen. Het interview is hier terug te luisteren.

Het wordt steeds drukker op de Nederlandse wegen. En dus wordt er nagedacht over slimmere oplossingen voor de doorstroming van het verkeer. Het bedrijf Dynniq test nieuwe snufjes uit in het barre Lapland en geeft ons vast een blik in de nabije toekomst.

‘Sensortechnologie ontwikkelt zich op dit moment razendsnel’
Geregeld klinkt de roep om meer asfalt om de toenemende verkeersdrukte op te vangen. Maar je kunt ook met technologie het bestaande asfalt beter benutten. Dat is waar Dynniq, gespecialiseerd in infra- en verkeerssystemen, zich mee bezighoudt. Communicatie tussen de auto en zijn omgeving ontwikkelt zich steeds verder, vertelt Cees de Wijs, CEO van Dynniq. ‘Je kan al op afstand praten met je leasemaatschappij, met de dealer, maar we willen dat die auto ook connected raakt met bijvoorbeeld het verkeerslicht, zodat het kruispunt weet dat je eraan komt en dat je groen krijgt, bijvoorbeeld.’

Nog een stap verder is samenwerking tussen de auto en de omgeving. ‘Daar gaat de auto middels alle sensortechnologie die daar aan boord is, interactief praten met de weg, met de verkeersregelinstallatie, en kan bijvoorbeeld een truck die een stad in rijdt prioriteit krijgen, waardoor zo’n truck in zijn belevering van bijvoorbeeld een supermarkt minder hoeft te stoppen in een stad en sneller bij de supermarkt is, maar ook de stad enorme voordelen heeft omdat zo’n truck minder hoeft te remmen, minder hoeft op te trekken, en de lucht daardoor schoner wordt.’

Om te kijken of technologie werkt, test Dynniq toepassingen uit in de kou in Lapland. Een systeem dat daar bijvoorbeeld is getest, waarschuwt automobilisten voor obstakels of incidenten waar zij over een paar kilometer mee te maken zullen krijgen. ‘Het moet onder alle omstandigheden werken. Dat testen we uit met industriële partners boven de arctische cirkel. Ik ben verheugd om te zien dat ook onder die omstandigheden systemen zich blijkbaar heel goed houden. En we doen soortgelijke testen natuurlijk onder extreem warme omstandigheden, in Amerika in heel warme gebieden.’

Slimme algoritmen
Sensortechnologie ontwikkelt zich razendsnel, weet De Wijs. ‘We kennen allemaal inmiddels wel het begrip Internet of Things: het internet komt in alle fysieke dingen die wij aanraken, of dat nou onze tandenborstel is, ons koffiezetapparaat, maar ook onze auto en onze fiets. Wij gebruiken die sensortechnologie in de auto, maar ook in het wegdek en in verkeersregelinstallaties en route-informatiepanelen boven de weg, Lees verder bij de bron.