Is groen is een tint van grijs?

316
CO2 uitstoot elektrische auto vs Benzine auto

Elektrische auto’s zorgen nog steeds (indirect) voor veel broeikasgassen. De meesten rijden op grijze stroom of een mix van groene en grijze stroom. Slechts enkele gebruiken ‘zuivere’ groene stroom. Onderstaande afbeelding toont de voetafdruk van een auto die op fossiele brandstof rijdt (niet hybride) en elektrische auto’s die op grijs dan wel groen opgewekte elektriciteit rijden . Daarbij is het hele productie- onderhoud- en sloopproces van de betrokken auto’s ingecalculeerd. In essentie zorgt iemand die een elektrische auto rijdt en grijze stroom gebruikt gemiddeld voor maar(?) ongeveer 22% minder uitstoot van broeikasgassen dan iemand met een benzineauto.

Als particulier kun je verantwoord bezig lijken door je auto ‘s avonds thuis te laden met groene stroom. Hoe meer groene stroom particulieren afnemen, des te minder groene stroom zit er – bij wijze van spreken – in de mix die de overige klanten ontvangen. De hoeveelheid geproduceerde groene stroom is nu eenmaal beperkt . Cruciaal is daarom een wezenlijke uitbreiding van de productie van groene stroom ten koste van de fossiele energiedragers. Dit gaat nog vele jaren duren. Hier heeft Nederland in vergelijking met menig ander land nog een grote sprong te maken.

Wat de ontwikkeling van emissieloos elektrisch rijden kan versnellen, is de auto die op zonnecellen rijdt. De productie van dit type auto’s kan tevens de Nederlandse auto-industrie een boost kan geven. Nederlanders zijn namelijk erg goed in het maken van zonneauto’s. De raceauto’s op zonne-energie van de TU Delft winnen alle prijzen, maar ze hebben een broodmagere bestuurder nodig die geen last heeft van claustrofobie. Studenten van de TU Eindhoven houden zich vooral bezig met een op zonnecellen rijdende personenauto, de Stella, die eveneens geregeld in de prijzen valt. Een aantal afgestudeerden heeft een bedrijf opgericht, Atlas technologies, dat de komende jaren een beperkt aantal exemplaren zal maken van een topmodel, de Lightyear en van plan is vervolgens een middenklasser op de markt te brengen. Deze auto’s hebben een accu die nog slechts zelden opgeladen hoeft te worden. Hierboven een promotiefilmpje van de Lightyear One, de zonneauto die binnenkort onthuld gaat worden.

Van de Lightyear One is al een aantal exemplaren verkocht. De prijs kan een obstakel zijn: € 119,000 excl. Btw.

[1]De afbeelding is ontleend aan een bijzonder helder artikel van çorrespondent’ Thalia Verkade: Waarom de elektrische auto nu al groener rijdt. Dit artikel is mede gebaseerd op berekeningen van TNO: https://decorrespondent.nl/6601/waarom-de-elektrische-auto-nu-al-groener-rijdt-maar-er-betere-argumenten-zijn-om-over-te-stappen/694075842075-4e3a4cf5

[2]Zie Volkskracht-artikel over de illusie van ‘groene stroom’. https://goo.gl/6Bjpcj

Deze blog is exclusief geschreven door Herman van den Bosch voor Smartcity.nl